Lokalizace systemu a lokalizace uzivatelskeho prostredi

Milan Zamazal mz@pdm.pvt.net
05 Apr 1999 23:47:18 +0200

    PK> Myslim, ze by mela byt striktne oddelena lokalizace systemu
    PK> (system- wide), a lokalizace prostredi jednotlivych uzivatelu.

Mysl=EDm si tot=E9=BE.

    PK>    Mel by existovat jednoduchy zpusob, jak kompletni
    PK> uzivatelskou lokalizaci zapnout a vypnout, a mela by byt i
    PK> moznost, jak zapinat nebo vypinat jednotlive prvky lokalizace
    PK> (napr. ceske fonty a manualove stranky, ale americka klavesnice
    PK> a datumy).

Konfigura=E8n=ED pom=F9cka pro nastaven=ED locales v=A0profilech?  Vyu=BEit=ED
`dotfile'?

    PK> Jaka je strategie Debianu v oblasti lokalizace uzivatelskeho
    PK> prostredi?

V=EDcem=E9n=EC =BE=E1dn=E1, co by st=E1la za =F8e=E8.

    PC> proto taky nejsou v oficialni distribuci. Protoze nejsou
    PC> vychytane mouchy (a masarky :(().

Douf=E1m, =BEe u=BEivatel je p=F8inejmen=B9=EDm v=A0description dostate=E8n=EC varov=E1n.
Nem=E1m nic proti experiment=F9m na u=BEivatel=EDch :-), ale u=BEivatel by m=ECl
v=ECd=ECt, =BEe se s=A0n=EDm experimentuje.  Nejhor=B9=ED ze v=B9eho je vyd=E1vat n=ECco
nefunk=E8n=EDho za dob=F8e pou=BEiteln=E9, to jsem ji=BE za=BEil a m=ECl jsem pak dost
vztek.

    PC> - chces ceskou klavesnici do Xu, tak si pridej tenhle radek do
    PC> .Xclients proste cloveka z Win, ktery pocitacum nerozumi doost
    PC> odradi. Rek bych, ze je rozumne vychazet z toho, prinejmensim
    PC> alespon pro zacatek, ze si pocesteni nainstaluje nekdo doma, sam
    PC> pro sebe.

C=EDlem Debianu nikdy nebylo a douf=E1m, =BEe ani nebude, kr=E1tkodob=E9 blaho
u=BEivatele.  C=EDlem Debianu v=BEdy bylo d=EClat v=ECci po=F8=E1dn=EC, z=A0=E8eho=BE ve
v=FDsledku u=BEivatel t=EC=BE=ED.  Nap=F8. kdy=BE jsem poprv=E9 instaloval Debian, nebyl
je=B9t=EC ani dselect a instalace prob=EDhala stylem `dpkg -i *'.  Zato v=B9ak
ji=BE byl propracov=E1n syst=E9m z=E1vislost=ED.  Podobn=EC je to dnes s=A0aptem,
existuje skv=ECl=E1 =F8=E1dkov=E1 utilita, ale neexistuje je=B9t=EC pou=BEiteln=E9
grafick=E9 rozhran=ED.  A=A0kdo byste m=ECnil sou=E8asn=FD apt za omezen=EC pou=BEiteln=E9
grafick=E9 rozhran=ED?  To neznamen=E1, =BEe nelze experimentovat (apt m=ECl
zku=B9ebn=ED grafick=E9 rozhran=ED je=B9t=EC ne=BE se stal aptem), ale rozli=B9ujme
d=F9sledn=EC experimenty od syst=E9mov=FDch =F8e=B9en=ED.

P=E9=E8i o=A0lidi od Windoze m=EDt nemus=ED=B9, ti ti stejn=EC hod=ED Debian na hlavu.
Vcelku opr=E1vn=ECn=EC -- oba syst=E9my jsou jako pracovn=ED stanice vcelku na nic
(Windoze je zcela nepou=BEiteln=E9, Debian je omezen=EC pou=BEiteln=FD), Windoze
v=B9ak poskytuje ty povzbuzuj=EDc=ED =BEv=E1sty a lep=B9=ED animace, tak=BEe n=ECkdo m=F9=BEe
z=EDskat alespo=F2 p=F8=EDjemnou iluzi, =BEe ten po=E8=EDta=E8 m=F9=BEe ovl=E1dat.

    PK>    Obvykle se tim mysli neco slozitejsiho nez pravidlo nebo
    PK> standard - nejaky souhrn pravidel jak se chovat, jak se ma co
    PK> delat atd.. Asi nejvystiznejsi je ta strategie (a pak podle
    PK> slovniku politicka linie, ale tohle se netyka politiky).

Strategie je podle m=EC n=ECco =FApln=EC jin=E9ho (c=EDl, sm=EC=F8ov=E1n=ED).  Debian Policy
je souhrn pravidel a nic v=EDce, tak=BEe bych to p=F8ekl=E1dal "Pravidla pro
bal=ED=E8ky Debianu", zkr=E1cen=EC "pravidla".

    PK>    Problem je v tom, ze Linux je viceuzivatelsky system a
    PK> uzivatel nemusi vzdy chtit presne to, co chce spravce.

P=F8esn=EC tak.

    PK>    Jako pomerne rozumne se mi pak jevi reseni, kdy spravce muze
    PK> nainstalovat pocestene konfiguracni soubory do /etc/skel a nove
    PK> vytvarenym uzivatelum se ty konfiguraky automaticky kopiruji do
    PK> jejich domovskych adresaru.

To se mi moment=E1ln=EC jev=ED jako dobr=E1 mo=BEnost.  S=A0tou konfigura=E8n=ED
pom=F9ckou by to mohlo b=FDt mysl=EDm posta=E8uj=EDc=ED.  Co kdo na to?

    PK>    Ja mit spravce, ktery mi vnuti standardni ceskou klavesnici,
    PK> bez moznosti ji vypnout, tak jsem nanejvys znechucen...

N=ECco podobn=E9ho jsem kdysi za=BEil na stroji s=A0Calderou -- aby =E8lov=ECku
fungoval jin=FD window manager ne=BE ten jejich, byl pot=F8ebn=FD z=E1sah roota.
Takov=E9 syst=E9my jsou na ...

Milan Zamazal

--
"Having GNU Emacs is like having a dragon's cave of treasures."
                                                Robert J. Chassell