Ceska klavesnice do Xsu...

Petr Kolar Petr.Kolar@vslib.cz
Fri, 4 Jun 1999 08:39:24 +0200

Ondrej Sury <shade@globe.cz> wrote:
> 2. POZNAMKA: Pred takovym mesicem jsem mel namitky ohledne
>    mrtvych klaves v ceske klavesnici.  Porad si myslim, ze by
>    mely byt jen dve.  Hacek a carka, s tim, ze krouzkovane u se
>    pise jako hacek + u.  Korektni zpusob jak nasledne psat cizi

   Taky se mi to libi, ale uznavam, ze to je trochu nestandardni treba
diky nutnosti zmen v Compose souboru. Na druhou stranu psat vlnovku
trojhmatem je priserne.

>    paznaky je IMHO takovy, ze by Xsy mely mit klavesou mapu danne
>    zeme a stacilo by se do ni akorat prepnout.

   Myslim, ze kazda ceska ci slovenska klavesnice by mela umet compose
klavesu (nejcasteji jsem videl Ctrl-.), pres kterou je mozne psat cizi
znaky (treba z s teckou je Ctrl-. z .). Prepinani treba na polskou
klavesnici, kdyz potrebuji (treba v jinak ceskem textu) napsat nejaky
nazev, kde se takovy znak vyskytuje, mi prijde dost nevhodne, protoze
kdo si ma pamatovat rozlozeni polske, madarske, rumunske apod. klavesnice.

> 3. K programatorske klavesnici.  Bylo by mnohem mnohem lepsi,
>    kdyby klavesy SHIFT+0-9 produkovaly puvodni znaky z anglicke
>    klavesnice, protoze cisla docela jednodusse mohu napsat na
>    numericke klavesnici.  A kdyz se mi jeste k tomu premapuje

   K tomuto zaveru dospeje kazdy, kdo programatorskou klavesnici pouziva
jako primarni. Bohuzel v okamziku, kdy jde o nejake hlasovani, se objevi
lidi, kteri pouzivaji treba ceskou klavesnici s prehozenym z <-> y a
vymysleji naproste nesmysly (nic proti temto lidem, ale proc se snazi
ovlivnovat neco, co temer nepouzivaji?). Pak se prida jeste nekolik lidi,
z nichz kazdy vymysli nekolik zcela nestandardnich "vylepseni" (Caps Lock
jako dalsi prerazovac, jedna mrtva klavesa, ktera se macka opakovane) a
jakakoli dohoda je nemozna... :-((( Takze uzivatelum ceske programatorske
klavesnice nezbyva, nez po kazdem upgradu nahrat svoji puvodni mapu, pokud
si ji nezapomneli ozalohovat, nebo upravit stavajici. A to jenom proto, aby
se programatorska klavesnice chovala trochu jako psaci stroj. Ze se na
takovemto paskvilu nic nepise snaz, ale mnoho znaku ruznymi trojhmaty, to
nevadi, protoze ti co to podporili, to stejne nepouzivaji...

>    klavesa "~" na mrtvy krouzek a opacny apostrof "`" na nejakou
>    jinou mrtvou klavesu, tak opet skoncim u toho, ze prepinam
>    klavesnice jako cvok.  S takovou klavesnici si obhrouble
>    receno muzeme jit k sipku.  A jeste jedna prakticka vec pro
>    programatorskou klavesnici; kdyz se na klavesu "1" da misto
>    klavesy "+" da klavesa "=", tak je to mnohem praktictejsi
>    protoze "+" mohu opet napsat na numericke klavesnici narozdil
>    od klavesy "=".

   Obvykle jde = psat s pravym altem... krasne by bylo, kdyby fungovalo
i dvoji stisknuti =. Bohuzel ve starsich jadrech to na konzole urcite
neslo (bez patche na jadro), jak je tomu u >=2.2 jsem se jeste nedival.

                                                        S pozdravem
--
                          ***  Petr Kolar  ***
             Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229