Re: zaloha systemu

From Vít Baloun <debkonfera zavinac centrum bod cz>
Date Mon, 26 Feb 2007 10:52:26 +0100
Organization FaVU VUT
User-agent KMail/1.7.2

Dne pá 23. února 2007 11:56 Joachim Gottschalk napsal(a):
> dobry den,
> chtel bych si zazalohovat cely system. Pokud mozno co nejjednoduzsim
> zpusobem. Napadlo me namontovat systemove disky read-only, celou
> adresarovou strukturu zabalit do tar.gz a vypalit na DVD. Lze to takhle
> udelat? Nebo existuje nejaky lepsi zpusob?

Dobrý den, nevím, co je nejlepší způsob, ale mně se osvědčila kombinace taru,
grubu
a ext3 (už jsem to do této konfery ale myslím psal):

zazálohuju základ grubu:

#dd if=/dev/zařízení of=/backup_boot_sector bs=512 count=1

zazálohuju systém (i se zálohou grubu):

#tar -c -O / --ignore-failed-read --exclude=/mnt | ssh root zavinac nekde tar
-x -C /zaloha/nekde

Ta ignorace chyb je tam kvůli socketům, ale mám pocit, že novější tary už to
snad ani
nepotřebují, že se z toho zotaví "samy". Excludněte co, potřebujete, já tam
napsal
pro příklad jen ten /mnt. Drobná vychytávka: je velmi výhodné takto vzniklou
zálohu
cronem+rsyncem pravidelně "občerstvovat", zabrání se tím hysterii "až přijde
osudný
den".

Po havárii disku stačí vzít nový kousek, vložit do stroje, nabootovat ze sítě
nebo
z CD nějaké záchranné distro (používám Knoppix nebo Stress), stačí, aby
umělo detekovat HW a aby v sobě mělo tar a ssh a pak provedete opačnou
proceduru (jasné věci typu fdsik a mkfs.ext3 ve vysvětlování vynechám
a rovnou očekávám, že máte nový disk mountnutý ve stejném pořadí, jako
byl ten starý, ať nemáte drbačku s úpravami menu.lst u grubu a s /etc/fstab):

#cd /mnt/nova_partition_noveho_disku
#ssh root zavinac nekde 'cd /zaloha/nekde; tar -c -O *' | tar -x -C .

No a pak zase:

#dd if=/mnt/nova_partition_noveho_disku/backup_boot_sector of=/dev/hda bs=512

Potom je třeba nezapomenout fdiskem zkontrolovat, jestli se nenakopla tabulka
rozdělení disku,
případně upravit. No a pokud se změnil /etc/fstab, tak taky. Ale je fakt, že
dosud jsem průšvihy
řešil všelijakým bastlením, tak jsem se tohoto návodu zas tak přesně nedržel.
Ale co já vím,
mělo by to fungovat. Kdyby to náhodou přeci jen nechtělo bootovat, tak znovu
nastartovat do
nějakého rescue režimu z CD nebo ze sítě a udělat něco jako:

#grub-install --root-directory=/mnt/nova_partition_noveho_disku /dev/zařízení

A pak to nabootovuje vždycky - samozřejmě, za předpokladu, že se vyměnil jen
disk. Pokud
vyměníte další komponenty, tak vám nebude moc sedět adresář /dev a bude si to
asi
stěžovat. No, ale to už by byl návod ne na stránku, ale na celou knihu :-)

A poslední a nejdůležitější rada: vyzkoušejte si to prvně nanečisto, ať máte
jistotu, že
vám to "fakčí".

Pokud jsem zde napsal nějakou nepřesnost, prosím reagujte, věřím, že toto je
věčně
žhavé téma: "jak zabránit kolapsu administrátora po kolapsu disku".

--
S pozdravem
Vít Baloun

1GdGZZ