Projekt Debian-CZ

Pavel Janik ml. Pavel.Janik@inet.cz
31 Aug 1998 23:23:31 +0200

Zdravím,

jaké jsou názory čtenářů na vytvoření počeštěného Debianu (viz
např. http://www.debian.or.jp/index.html.en -- Debian Japan) nebo
chtějí uživatelé Debianu `jenom' něco mezi? Na stránce
http://www.debian.cz jsem se sice dočetl, že: "Jeho cílem je dosáhnout
stavu, kdy distribuce Debian GNU/Linux bude plně vyhovovat požadavkům
uživatelů na české a slovenské prostředí" ale tato věta je poněkud
zavádějící... Může být vyložena tak i onak. Mohl by mi tedy prosím
někdo osvětlit, jaký je vlastně cíl projektu Debian-CZ, nebo je to
jenom opravdu a pouze "dělejme něco pro češtinu v Debianu, je jedno,
co, ale hlavně ať červení klobouci vidí, že Debian umí česky?". Já
věřím, že ne.

Pátral jsem ještě dále. Debian CZ/SK je projektem Nadace pro podporu
Free Softwaru a na stránce http://www.freesoft.cz/debian.html jsem se
dočetl: "Pokud vás také láká představa mít na stole počítač se z
jediné sady CD nainstalovaným kompletním pracovním free softwarovým
prostředím, které je plně počeštěno, přihlaste se na výše zmíněný
mailing list." Z toho usuzuji, že cílem projektu je tedy buď
a. protlačit všechno počeštění do distribuce Debianu (potom bych výše
uvedenou větu pozměnil na : "... z jediné sady n CD ...") nebo
b. vytvářet nezávisle na Debianu svá vlastní CDčka (vlastně sady
CDček) Debian CZ/SK. Tak jak to tedy je?

Předem děkuji za odpověď.

A jedna malá rada na závěr - možná by pomohlo více osvěty. Já si
osobně myslím, že mám v Linuxu poměrně velký rozhled, ale bohužel
snahy projektu Debian CZ/SK příliš nevidím. A nedovedu si představit,
jak na tom jsou začínající uživatelé Linuxu (Debianu v tomto případě).
--
Pavel Janík ml.
Pavel.Janik@inet.cz